Pilotun mecbur kaldığı olumsuz bir durumda uçağı ters uçurmak mümkün müdür?
Her ne kadar uçak hızlı ve konforlu seyahatin vazgeçilmez bir yolu olarak görülse de belki de bu araç çoğumuzun fobileri arasında yer alıyor. Özellikle de uçak ters dönmek zorunda kaldıBunun gibi aksi durumlar işlerin daha da karmaşık hale gelmesi anlamına geliyor.
Sözü fazla uzatmadan, uçakların anormal şekilde uçması nasıl mümkün olabiliyor? Böyle bir felaket senaryosunda hangi uçaklar hayatta kalabilir?görelim.
Bir uçağın başka şekilde uçabilmesi için gereken dört farklı uçuş bileşeni vardır.
Uçağa etki eden ve uçuş için gerekli olan dört kuvvet şunlardır; itme (güç), sürükleme, kaldırma ve yerçekimi kuvveti.Bu dört bileşenden üçü, uçak ters dönse bile neredeyse aynı fiziksel kuvveti uygulamaya devam ediyor.
Bunun nedeni, bir uçağın normal uçuşuna devam etmesine veya tersine dönmesine bakılmaksızın, Temel olarak uçuş durumu aynı kalır.Uçağın hangi yöne uçtuğu önemli değil, havada kalabilmesi için kaldırma kuvvetinin olması gerekir.
Baş aşağı uçmanın sorunlarından biri, uçağın çoğunlukla yalnızca sağ tarafı yukarı doğru uçarken kaldırma kuvveti üretecek şekilde tasarlanmış olmasıdır.
Bunun nedeni ise kanat profillerinin üst kısımlarının büyük oranda yuvarlak, alt kısımlarının ise düz olacak şekilde tasarlanmasıdır. Bu durumda hava Uçağı üst bölgelerde alt bölgelere göre daha hızlı hareket etmeye zorlar.
Hava hızlarının farklı olması nedeniyle uçağın kanatlarının altında daha yüksek basınçlar oluşur. Kanatlarda ise bu basınç tam tersi yönde azalır. Aslında basınçtaki bu fark Uçaklar nasıl kaldırma kuvveti üretebilir ve havada uçabilir?açıklıyor.
Kısacası uçak ters çevrildiğinde bu etki tam tersi oluyor ve bu uçak doğal olarak kaldırma kuvveti yerine gerçek bir aşağıya doğru kuvvet üretiyor.
Uçak ters çevrildiğinde aşağı doğru artan kuvvet Saldırı açısını değiştirerek değiştirilebilir. Bu, kanatların ön kısımları üzerinden uçan hava akımının oluşturduğu açıdır.
Kanat profili yalnızca sağ taraf yukarıdayken kaldırma kuvveti üretecek şekilde tasarlanmış olsa bile, bu sadece seyir ve tırmanma sırasında ortaya çıkabilir. Aksi takdirde uçağın iniş yapması mümkün olmayacaktır.
Normal şartlarda pilot iniş yapmak üzere havalimanına doğru yöneldiğinde uçağın burnunu ileri doğru hareket ettirerek hücum açısını değiştirir.
Pilotun bu eylemi Kaldırma kuvvetinin etkisini azaltır ve uçağın irtifası azalır. Uçak ters çevrildiğinde de aynı mantık geçerlidir. Kanat profilinin şekli ne olursa olsun pilot, kanatların altında yüksek basınç alanı oluşturarak hamle açısını değiştirebilir ve kaldırma kuvvetini etkinleştirebilir.
Uçak ters konumdayken bunu yapmak için pilotun uçağın burnunu kaldırması gerekir. Ancak uçak ters yöne döndüğünde her şey tersine döner ve uçuş sırasında bu durum ortaya çıkar. uçağın burnunun indirilmesiörnek.
Örneğin, akrobatik ve akrobatik uçaklar gibi ters uçuş için tasarlanan uçakların kanat profilleri çok daha kolaydır.
Bu uçaklardaki kanatlar hem alttan hem de üstten yuvarlatılmıştır ve hava üstte ve altta aynı hızda hareket ettiğinden kaldırma kuvveti simetrik bir kanat profiliyaratır.
Simetrik kanat profillerinin amacı, açıları ters olsa bile uçakların sağ tarafı yukarı bakacak şekilde uçabilmesidir. Bu tip uçaklarda pilotların kaldırma kuvveti üretme sistemleri tamamen hamle açısına bağlıDuruma göre değişir.
Özetle “Uçaklar nasıl ters uçabilir?” Sorunun cevabı şu: kaldırma kuvveti üretmek Bu gizlidir. Bu, hücum açısının ve farklı kanat profillerinin değiştirilmesiyle sağlanır.
Peki tüm uçaklar başka türlü uçabilir mi?
Gösteri uçakları ve akrobatik uçaklar, özellikle sağ tarafı yukarı veya baş aşağı uçacak şekilde tasarlanmıştır. Bu nedenle ters uçuş onlar için sorun teşkil etmiyor. Ancak pilotun, karşı yöndeyken kaldırma kuvvetini devreye sokmak için hücum açısını doğru şekilde ayarlaması gerekir ve bu, yolcu uçakları da dahil olmak üzere uçaklar için bir sorundur. Diğer uçak tiplerinin tasarımından dolayı oldukça zordur.Bu mümkün.
Ancak ticari veya yolcu uçağı pilotunun, uçağı geri vitese çevirecek uzmanlığa sahip olması halinde, Teorik olarak kısa bir süreliğine de olsa ters yönde uçması mümkün.Ancak bu tecrübe gerektiren tehlikeli bir durumdur ve her uçak buna uygun değildir.
Uçuş filminden bir bölümde kısa süreliğine bir yolcu uçağı görülüyor. ters uçmaya zorlandıSenaryoyu görmek mümkün:
Uçaklarla ilgili diğer içerikler: